Campagne: een goede ontwikkeling start bij kleuteronderwijs

Van 3 tot 9 mei voert Plan België een campagne om het grote publiek en beleidsmakers bewust te maken van het belang van kleuteronderwijs voor kinderen in het Zuiden. De eerste levensjaren zijn immers cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen. Op de kleuterschool kunnen zij zich volledig ontplooien. Kinderen die naar de kleuterschool gaan, maken aanzienlijk meer kans om het lager en middelbaar onderwijs succesvol te doorlopen.

Terwijl het in België de normaalste zaak van de wereld is dat de allerkleinsten naar de kleuterschool gaan, krijgen 187 miljoen kinderen in ontwikkelingslanden deze kans niet.

Om zo veel mogelijk mensen bewust te maken van het belang van kleuteronderwijs in het Zuiden, nodigden we enkele journalisten uit om onze projecten in Cambodja te bezoeken.

We zagen er veel meer dan alleen kleuterscholen: kleuteronderwijs maakt immers deel uit van een groter project rond de integrale ontwikkeling van jonge kinderen (ECCD). Daarom namen we o.a. ook een kijkje bij een sessie van een oudergroep, waarbij papa's en mama's uitleg krijgen over onderwerpen als hygiëne en gezondheid. En op de lagere school zagen we met eigen ogen dat leerlingen die naar de kleuterschool gingen, een beentje voor hebben.

Reist u in gedachten met ons mee naar dit prachtige land dat na jaren oorlog vecht om er weer bovenop de komen?


dinsdag 4 mei 2010

De rol van de overheid

s'Ochtends ontmoeten we mijn collega's van Plan Cambodja die de persreis zullen begeleiden: Thol (nationaal adviseur op het gebied van Early Childhood Care en Development-ECCD), Sopheak (technisch ECCD-adviseur) en Linda (medewerkster communicatie). Thol geeft een uitgebreide presentatie over het ECCD-project van Plan België in Cambodja. Plan werkt daarvoor nauw samen met de Cambodjaanse overheid en de lokale gemeenschap. Om hun kant van het verhaal te horen, hebben we vandaag dan ook een ontmoeting gepland met de 'gemeenteraad'van een van de dorpen waar we in werken en met de directeur van de provinciale afdeling van het ministerie van onderwijs.

Na de presentatie rijden we meteen naar het dorp Tbeng Keut om de leden van de 'gemeenteraad' te interviewen. We komen langs verschillende indrukwekkende tempels, waaronder de bekende Angkor wat. Horden toeristen lopen hier rond met hun fototoestel in aanslag.

Even later verlaten we de geasfalteerde weg en komen we in een andere wereld terecht. Hortend en stotend laveren we tussen de diepe putten in het zand. Enkele graatmagere koeien sjokken opzij wanneer we hen passeren. De rijstvelden liggen er dor en verlaten bij. In de dorpen zijn mensen onder hun schamele houten paalwoningen bezig met allerlei klusjes.


In Tbeng blijkt het gemeentehuis zowat het enige stenen gebouw te zijn. De vertegenwoordigers van de gemeenteraad zitten al klaar aan een lange tafel om ons te ontvangen.Aangezien deze mensen geen Engels spreken, zorgen Thol en Linda voor de vertaling. Door vragen te stellen, krijgen de journalisten een beeld van hoe het leven er hier uitziet. Zo vertelt de voorzitter dat de meeste mensen analfabeet zijn en overleven door klusjes te doen in de bos- of landbouw. Daar verdienen ze zo'n 2 a 2,5 USD per dag mee. Hij benadrukt dat de projecten van Plan erg belangrijk zijn voor zijn gemeenschap en de toekomst van de kinderen.

s' Namiddags rijden we weer naar de stad voor de ontmoeting met het hoofd van het provinciaal ministerie voor onderwijs. De man, Ung Sireidy, vertelt dat hij net terug is uit Vietnam waar hij medische hulp zocht voor de verwondingen die hij opliep tijdens de oorlog. Hij geeft een overzicht van wat er sinds 1979, het einde van de oorlog, allemaal al bereikt is op het gebied van onderwijs. Het land moest alles van nul heropbouwen. Tijdens het regime van de Rode Khmer werden scholen afgeschaft en intellectuelen vermoord. In de regio Siem Reap duurde het zelfs tot midden jaren negentig voordat de rust weerkeerde. "Vandaag beginnen we de wederopbouw van het onderwijs en het verbeteren van de economische situatie voor de mensen,"zegt de man die al vijf regimes meemaakte. We worden er allemaal even stil van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten